13-05-2013

Waterdicht

Angstvallig hou ik vast
Aan alles wat niet lost

Waarom deze twee regels? Is het een begin van een gedicht? Waar staan ze voor? Ach wat. Ik laat ze gewoon los. Angstvallig. Dat wel.

Het begint heel vroeg
Maar geeft nooit antwoord

Waarom deze twee regels? Is het een raadsel? Daar lijkt het wel op. Ik hou niet van raadsels. Zeker niet van raadsels die geen antwoord in zich dragen.

Niets is waterdicht

Ja, hallo. Dat is een open deur. Maar waarvan? Van een dialoog? Een tweegesprek? Ik betwijfel het. Neem nou mijn regenlaarzen. Daar komt geen spatje water door. Hoewel. Van boven?

Het reddingsvest loopt leeg
Vol van verdronken water

Ja, dat is toch wel poëzie. Loopt leeg. Vol van. Bekt lekker, toch? Verdronken water! Wat een symboliek. Hoe heet dat taalkundig ook alweer? Personificatie, zoiets?

De aarde poreus
Semipermeabel

Aha, nu zijn we aanbeland in de scheikunde les. Of zijn we aangekomen bij het klasje tuinieren voor hobbyisten? Klinkt duur en interessant, semipermeabel. Wel een mooi woord. Toch? Net als toendra of taiga. Maar dat is dan weer hogere aardrijkskunde.

Granieten korrels
Kriebelen mijn gemoed

Geen touw aan vast te knopen. Hier kan ik helemaal niets mee. Granieten korrels voor de kat? Kattenkriebels? Allergie? Ik krijg hiervan alleen maar jeuk. Maar ja, ook dat heeft functie.

Ik proef lakmoes
Op mijn zilte tong

Kijk nou gaan we het eindelijk over een beetje inhoud hebben. De lakmoesproef is ons allen bekend. Voor het geval er nog getwijfeld wordt aan kwaliteit. Dit is absoluut van belang. Anders legt de schrijver de lakmoes niet op de tong. Zilt smaakt het in ieder geval wel wat liever. Dat is dan alvast mooi meegenomen.

Doorweekt van alle tranen
Hoest ik storm

Dat is dan weer jammer. Nu wordt de inhoud gevolgd door reclameslogans. Dit gaat ongetwijfeld over nattermannen en vissersvriendjes. Tot huilen toe.

Fier
Uit een trotse keel

Politiek quotes misstaan niet in dit verhaal met dank aan deze oneword oneliner. Maar of ik er op zal stemmen? Ik denk het niet. Mij iets te bombast.

Vanaf de bodem
Diep, diep rood

Dat zegt de kunstenaar die met lede ogen zijn potje verf roert. Hij heeft nog een lange weg te gaan. Verzonken. Dat is zeker.

Gedachteloos
Hart op

De slotsom valt altijd tegen. Hier loopt het af. Einde. In alle opzichten. Maar wel met bittere noodzaak. Aan alles komt een eind. Denk er niet te veel bij na. Lees vooral niet tussen de regels door. Laat los. Dit is niet voor niets een waterdicht.




Waterdicht

Angstvallig hou ik vast
Aan alles wat niet lost

Het begint heel vroeg
Maar geeft nooit antwoord

Niets is waterdicht

Mijn reddingsvest loopt leeg
Vol van verdronken water

De aarde poreus
Semipermeabel

Granieten korrels
Kriebelen mijn gemoed

Ik proef lakmoes
Op mijn zilte tong

Doorweekt van alle tranen
Hoest ik storm

Fier
Uit een trotse keel

Vanaf de bodem
Diep, diep rood

Gedachteloos
Hart op