29-01-2012

Maison de jeu

Vlammenzee in spetterend theater.
Het doek scheurt, valt, troost, huilt.
Bittere tranen smelten in fijn stof.
Een fanfare van onmacht klinkt.

Een zwart skelet rilt in kou en regen.
Dat kan zomaar niet.
Dit huis was speels.
Où est mon maison de jeu?

Het gaat mijn fantasie te boven.
Zoete herinneringen houden het theater levend.
Kommil Foo, een circus vol met muzen.
Groots in kleinheid.

Verpakt in plastic folie komt ze naar mij toe.
Mijn muze.
Stil spat het zweet van haar af.
Zij verwonderd, ik bewonder.

Een jazzconcert komt dubbel binnen.
Van lieve Loet van der Lee.
Een groot artiest geeft het publiek applaus.
En ik, ik dank Har en Piet.



















Mien / Helmond / 27-01-2012


Ode aan theater 't Speelhuis te Helmond (naar aanleiding van brand)
Inzending Expositie 't Speelhuis Gemeentemuseum Helmond

Persartikelen tentoonstelling:
Omroep Brabant:
Tentoonstelling over 't Speelhuis in Gemeentemuseum Helmond
Tentoonstelling over theater 't Speelhuis geopend
Eindhovens Dagblad:
Groeiende expositie over 't Speelhuis
Speelhuis-medewerkers bij expositie