14-12-2009

Onzijdig

Ra, ra, wie ben ik? Wat is dat nou voor een vraag? Ik weet het zelf niet eens. Al jaren vraag ik mij af wie spookt er in mijn hoofd en lichaam rond. Het blijft voor mij een raadsel. Ach, op zich is het prettig vertoeven met deze knaap of meid in mij. Ik neem genoegen met best of both worlds. Een stevig hormonenspel giert al sinds jaar en dag door lijf en leden. Ik laat het lekker ‘shaken’. Dan weer man, dan weer vrouw, maar altijd mens. What’s on a human’s mind?

Soms is het wel verwarrend. Zeker rond de dagen voor kerst. Dat komt vooral door het vele tv-kijken. Mijn supermoderne tv kent namelijk naast 3D weergave ook nog de geneugten van smaak- en geursensatie. Ik wacht iedere avond smachtend op de parfumreclames. Voor man of vrouw, het maakt mij niet uit. De zwoele kruidluchten, die via het roostertje naast de muziekbox mijn kamer bewieroken, bezorgen mij een wee gevoel in de onderbuik.

Zo ook de lingeriereclame. Ik wordt verleid door cup-C borsten en 6-pack buiken, allemaal in 3D. Om te smullen. Ik ga er helemaal in op. Een chocoladefabriek trekt aan mij voorbij. Ik begin spontaan te kwispelen en raak compleet in de war. Alle zintuigen worden geprikkeld. Wat heeft mijn voorkeur? Mijn verbeelding slaat op hol. Op één van de stranden van Côte d’Or walst een grote chocolade olifant door het zand. Op zijn rug draagt hij een goud glanzende Charlize Theron, poedelnaakt, omgeven door een wolk Dior. Zij drinkt bier uit blik.

Vliegensvlug vliegen reclames over het scherm. De geur- en smaaksimulator raakt in de war. Een weeïge mix van TENA Lady Mini Magic en Captain Iglo vissticks is slecht te behappen. De avondprogrammering voorspelt niet veel goeds. Ik weet niet of mijn neus bestand is tegen Boer zoekt vrouw en Expeditie Robinson, laat staan in 3D. En wat te denken van het journaal. Wie wil Afghanistan ruiken rond de kerst? Afrikaanse misstanden, of het afval in Napels? Proef maar eens het bloed uit Berlusconi’s neus en je bent voorgoed genezen van alles wat naar media riekt.

Ik schakel snel over naar de EO en zuiver mijn neus met wierook en mirre. De kerk ruikt naar vroeger en naar schone kleren, naar Old Spice en Eau de Cologne. Naar groene zeep, naar Lux en Palmolive. Naar koetjesreep en bubblegum. Alleen de kwispeldoor die stinkt. Genoeg geur- en smaaksensatie voor vanavond. Ik leg mijn moede hoofd ter ruste en dommel rustig op de bank in slaap. Een engel en een duiveltje landen op de leuning. Ze maken ruzie. Willen weten wie ik ben. Geen idee, schreeuw ik uit. Misschien ben ik wel beiden!?

Geschreven in het kader van een schrijfopdracht (themacolumn) op ColumnX (onder alias Raad_wie_ik_ben).
Onderwerp: Kerstmis