22-02-2010

My first logje (1/23)

Welkom op Mienweblog. In het kader van de cursus 23Dingen heb ik voor het eerst een weblog gemaakt. Nieuwsgierigheid en verwondering hebben mijn drempelvrees overwonnen.
De start van de cursus door en met collega's was leuk. Hoop veel te leren. Als ik de 23 dingen zo screen dan denk ik dat deze bruikbaar zijn voor zowel professionele als persoonlijke ontwikkeling.
Ik denk dat een aantal zaken ook toepasbaar zijn binnen een bibliotheekomgeving. Vooral op het gebied van social networking, instructie, RSS en tagging is volgens mij veel winst te behalen. Het tempo waarmee nieuwe ontwikkelingen (via trends) een vaste plek vinden in de digitale wereld komt steeds hoger te liggen. Niet alles is te volgen.
Bij elke nieuwe ontwikkeling zijn de volgende vragen belangrijk: is het eenvoudig aan te leren (laagdrempelig), is het makkelijk toepasbaar (makkelijk platform), kost het weinig tijd, is het gratis toegankelijk (open access), is het relevant voor professie of privé. En de belangrijkste vraag: is de trend een blijvertje (brede acceptatie). Valkuil van nieuwe trends: verslaving.