31-05-2012

Koolmezen (2)

Leeswijzer voor nerds (part 2):
Open een tweede browser en ga naar http://www.beleefdelente.nl/vogel/koolmees
Zet deze open naast deze website. Lees, klik, sleep en geniet.

Leeswijzer voor digibeten (deel 2):
Doe niets en start met lezen.

De eerste regels boven de kopjes verwijzen naar de beelden op http://www.beleefdelente.nl/vogel/koolmees

Veel meesplezier!


09-05-2012 > Start op 0:49 > Gevecht op nest
Hè, hè, Louise is efkes op wormenjacht. Da’s fijn.
Dan heb ik even het rijk alleen.
Potverdikke, wie springt daar nu brutaal mijn hangvilla binnen?
Het zal toch niet waar zijn? De jaloerse buurman.
Maar niet voor lang. Ik pik hem eens flink in zijn edele delen.
Ja, ja, je hoeft niet zo te schreeuwen, piepkuiken.
En nou wegwezen, Zo dadelijk komt Louise terug en die is behoorlijk eenkennig.
Louise heeft allang het gevecht gespot. Ze laat de haantjes lekker vechten.
Frrrrrrt, frrrrrrt, doen haar vleugeltjes, en weg is ze weer.

17-05-2012 > Start op 0:05 > Onderhoud verenkleed
Wat een mooie dag vandaag. Donderdag poetsdag.
Louise is in haar element. Ze besluit eerst bij zichzelf te beginnen.
Goh, goh, goh, wat zitten die veren weer scheef.
Eerst mijn kont dan mijn borst. Het jeukt behoorlijk.
Die vent van mij maakt er ook zo’n stofnest van.
Wat ligt hier nou weer op de grond? Muggen- en vliegenpootjes!
Wat hier nog allemaal meer rondfladdert, ik wil het niet weten.
Zo nog even met mijn kont draaien en dan broedpositie innemen.
Dan kan ik gelijktijdig met mijn staart even het raampje wassen.

20-05-2012 > Start op 0:30 > Eerste eierschaal
Het leven in een vogelhuishouden wordt grotendeels bepaald door eieren.
Op dit moment liggen er vier te wachten. Op de grote breakdown.
In de middag breekt het eerste ei.
Tja, wat moet ik hier nu mee? denkt Louise.
Opeten dan maar. Ik stouw die kalkvliezen gewoon naar binnen.
Ligt wel een beetje korzelig op de maag.
Waar blijft die vent van mij? Altijd maar de hort op.
Ik lust best wel wat te drinken.
Ik vlieg met die andere schaal toch maar even naar buiten.

21-05-2012 > Start op 0:00 > V stuurt M weg voor eten
Na een poos keert Marcellino eindelijk terug. Louise sterft zo’n beetje van de honger.
Net als haar kroost. Vier mezenmuisjes vers uit de dop.
Wat heb je bij je Marcellino? Toch niet weer zo’n groene wurm?
Gooi die maar in die kleine nek daar? Ja, in die het hardst krijst.
En hoest nou maar eens die lekkere biefstuk voor me op.
Wat zeg je, is het libellebief?
Mmm … lekker. Waar heb je die vandaan?
Uit de vijver bij de buren … oh … mmm … vet lekker!
Ga nog maar eens wat voor ons halen. Doei.

24-05-2012 > Start op 0:10 > Jong bijna uit nest
Mam … mam … zit nou eens stil.
Ik probeer hier een boek te lezen en tegelijk een film te zien.
Kijk maar eens, mijn ogen staan helemaal bol.
Wat zit je toch te draaikonten, mam.
Vooruit zeg, mijn boek begint net spannend te worden.
De plot van de film wil ik ook niet missen.
Hee … Ho ... mam, je duwt me met je dikke reet bijna uit het nest.
Ach lieverd, geen paniek, je weet het toch.
Ieder vogelhuisje heeft zijn vederkruisje.

26-05-2012 > Start op 0:10 > Het gaat goed
Nog effe en dan kan de familie mees uit hun Rothko vliegen.
Ze zijn nu met vier kleine bambino’s.
En allemaal even kunstzinnig.
Wat zullen ze de Rothko en Piet Hein Eek- bank gaan missen.
Nog nooit zo’n schattig mezennestje gehad, denkt Louise.
Het maakt wel hongerig. Ziet die meeskes eens hongerig reikhalzen.
Waar zal ik nog eens een wormpje ingooien?
In die gerimpelde Picasso, of zal ik blije Beuys happy maken?
Nee, hier dat kleine Mozartje die heeft pas trek.

30-05-2012 > Start op 0:05 > ‘Stank’ voor dank
Dat jonge grut dat blijft maar honger houden.
Hee paps, heb je nog wat lekkers meegenomen?
Ja, jongens, maar doe eerst eens even rustig.
Jullie trekken zo dadelijk mijn nek er nog af.
Ik heb in de aanbieding …
Ho, ho, ho, straks verslikken jullie je nog.
Kan ik weer bek op snavelbeademing doen.
Ho paps, ik moet weer, die wormenhap werkt zo laxerend.
Komt ie …

30-05-2012 > Start op 0:15 > Huisvesting gezocht
De familie kunstmees is nog maar net vertrokken.
Of er dienen zich alweer nieuwe bewoners aan.
Het stond ook al aangekondigd op vogelfunda.nl.
Riante hangvilla te koop met kunstig interieur.
Twee scharrelaars kijken of ze hun intrek al kunnen nemen.
Je weet maar nooit wat er in zo’n kunstkooi hangt.
Gelukkig worden de merken in het nestje snel herkent.
Wauw, kom eens kijken een echte Piet Hein Eek-bank, roept Mien.
Ja zegt Rob en ook een echte Rothko aan de muur.