04-09-2014

Koude douche

De financiële crisis is nog niet voorbij. Het blijft een koude douche. Een koude douche? Nee, hoor. We douchen nog steeds gloeiend heet, veel te lang en veel te veel. Niet bepaald duurzaam. Dat geldt ook voor mij. Hoewel ik niet behoor tot de groep grootgebruikers (leeftijdscategorie 18 tot 34), gebruik ik toch ook om en nabij 90 liter water per douchebeurt. Er is onlangs onderzoek naar gedaan. Naar het gebruik van douchewater onder Nederlanders. Water- en energiebedrijven en milieuorganisaties roepen op om korter te douchen. Vreemd eigenlijk, want het water lijkt toch echt in Nederland af en toe tot onze lippen te staan.

Gemiddeld staat de Nederlander 9 minuten onder de douche en gebruikt daarbij 51 liter water. Ik schaamde mij diep toen ik de proef op de som nam. Ik wilde het onderzoek staven aan mijn eigen bevindingen. Via een ingenieus bedacht opvangsysteem, opgebouwd uit PVC buizen en plastic zakken (van het merk Komo, want die zijn het sterkst), ving ik het water op. Het meest lastige was nog om de juiste timing te bepalen. Hoe lang douchte ik eigenlijk? Ik had nog nooit de tijd opgenomen. En nu werd ik ook nog eens afgeleid door de omstandigheden. Ik voelde me in de plastic Komo-zak niet echt op mijn gemak. Al gauw begon de zak vol te lopen. Met een maatbeker schepte ik het water eruit en hevelde het over in een van de negen emmers die ik zorgvuldig rondom mij neer had geplaatst. Ja negen, voor de zekerheid.

Wat wel lastig was, was het haren wassen in de plastic zak. Ik was bang dat de PVC buizen het niet zouden houden als ik te veel bewegingen maakte. Maar ja, de shampoo van het Kruidvat was zo stroperig dat ik toch wel behoorlijk moest schrobben. Gelukkig bleef mijn constructie intact. Ik moest nu wel flink door scheppen. Het water was inmiddels tot mijn middel gestegen. Ik begon ook even het ergste te vrezen. Het lauwe water werkte op mijn blaas. En om nou in een plastic zak met water te plassen dat ging me iets te ver. Einde onderzoek? Nee, hoor. Ik had gelukkig mijn maatbeker bij de hand. Ik bombardeerde emmer negen tot reserve-emmer. Ik weet nu hoe het voelt om met een volle blaas en maatbeker lauw water te scheppen uit een plastic Komo-zak. En ik zeg het u. Niet doen!

Benieuwd naar het resultaat mat ik na het douchen de inhoud van de emmers af. En ja hoor. Precies 90 liter water. Gelukkig had ik een grote maatbeker gebruikt, een litermaat. Mijn maatje. Ideaal voor de plas. De beker voelde in ieder geval lekker warm aan. Dat was voor de douche niet te zeggen, die was toch wel echt koud. Met veel pijn en moeite had ik mijn plas nog tijdig op kunnen houden. Ik dacht daarbij 'wat vrouwen kunnen, kan ik ook'. En het had geholpen.

Ik was een grootgebruiker dus. En dat terwijl ik niet eens tot de leeftijdscategorie 18-32 behoorde. Dat betekende automatisch dat er ook ergens in Nederland een kleingebruiker van mijn leeftijd moest rondlopen. Mits de statistieken en het onderzoek klopten natuurlijk. Ook ik had immers geknoeid, onvermijdelijk haast.

Geschreven n.a.v. dit artikel.