31-01-2013

Raadselzinnen

Op vakantie heb ik het meest last (39) van mezelf. Ik ben gek (80) op zoetigheid en lentekriebels (12). Zeker als daar columns over geschreven worden. De lente beleef ik iedere dag opnieuw (33). Ja en de zaterdag (169) is absoluut mijn leukste dag van de week. Alleen jammer dat er 'er' in staat.

Online ben ik het liefste bezig (38) met mezelf. In 2011 lag mijn vakantiebestemming (51) in het water. Ik weet het nog goed. Toen associeerde (54) ik de lente nog met nattigheid. Met Carnaval (24) ga ik dit jaar gekleed als Maya. Goed kans dat ik er meer tegen kom dit jaar. Met kerst (21) doe ik me ieder jaar te goed aan vette hap. Dat is wel zo makkelijk. Ik kijk dan ook altijd naar de beste filmklassieker (38). De Sisi-trilogie. Ik ben dan helemaal in de ban. Gelijk een vrolijke Hobbit.

Ben ook altijd weer blij als het herfst (33) wordt. Lekker schoppen tegen de bladeren. Het liefst had ik dat met de Tegenpartij (11) gedaan. Dat was me dan een valpartij geworden. Glad onderuit. Ach, het kabinet (50) is ook wel eens gevallen. Gelukkig is het uiteindelijk toch altijd goed gekomen. Ondanks hoofdpijn en blaren. Ik zit wel eens 24 uur achter het beeldscherm (81). Vaak met mijn neus tegen het plastic glas. Dat is lekker warm en geeft meestal inspiratie. Zo heb ik ooit een nieuw slogan (22) bedacht voor een gevallen bank. DSB. "Sorry, we zijn gesloten".

Dat zeggen mijn oren ook iedere ochtend (54) als ik opsta. Op vakantie neem ik altijd oordoppen mee (109). Ik hoef me dan geen zorgen te maken om eender welke crisis (58). Heerlijk vind ik het om naar de einder (30) te kijken. Vooral als ie trilt en glimt. In de ochtend ben ik dan ook het productiefst (64) met schrijverij. Op een goed tweede plaats staat schijterij. Ik date (7) meestal met mijn pen. Diep, diep, doop ik dan de inkt. Ik zou het wel weten op wie ik stemde, mochten er vandaag verkiezingen (179) zijn. Op El Blanco. Piet de Wit.

Valentijnsdag (36) die gaat mij vast wat opleveren. Ben benieuwd wat voor een bunny er dit jaar uit de hoed komt springen. Bugs Bunny? Zolang ze maar niet de peperdure worteltaart besteld. Daar heeft de kredietcrisis (108) helaas puree van gemaakt. Wat mij nog het meeste boeit (69) dat zijn de polls. Vooral die van ColumnX. Zolang het maar geen exitpolls zijn. Daar heb ik toch zo’n hekel aan. Ook mijn hond lust daar geen brood van. "Maurice, lig !!!"

In de vakantie heb ik maar liefst 300 boeken (136) gegeten. Gortdroge literatuur. Alle boeken begonnen met "Ik …" (197). Mijn levensmotto (373) heb ik daaruit opgetekend. Nu kan ik er mee lezen en schrijven. Bewonder luidruchtig en verwonder in stilte. In 2008 (267) werden heel veel talen gesproken en geroemd. Ja in 2008, het 8e jaar van het 3e millennium en de 21e eeuw. Koffie (790) drink ik zwart. Al decennia lang. Ben wel benieuwd wat de lente (276) gaat brengen. Ik hou (413) van Holland en van CX versie 4 (67).

Ik ben aan het einde gekomen van deze slingerende lofzang. Aan elkaar gezongen door de jaren heen. Nu alleen nog even alle getallen, die tussen haakjes staan, verklaren en met elkaar matchen. Dan vind je vast en zeker de oplossing van dit grote raadsel. Gokken mag ook. Maar liever zie ik een gemotiveerde keuze met tekst en uitleg. Wat is de herkomst van de getallen tussen haakjes? Pas dan ben je voor mij een echte raadselkoning. Een raadselkoningin bestaat helaas niet meer. Hint. Denk je het goede antwoord gevonden te hebben? Tel er dan één bij op. Et voilà!

En het juiste antwoord is:
A) 7
B) 35
C) 102

Voor de winnaar een digitale knipoog van de schrijver. Over de uitkomst wordt niet getwist.

Mien

Column geschreven naar aanleiding van de titels van de tot op heden (34) verschenen polls op ColumnX.