21-03-2016

Verslag Open Poëzie Podium PoëzieClub Eindhoven maart 2016

Op het laatste moment toch besloten om wederom deel te nemen aan het open podium van PoëzieClub Eindhoven. Thema 'De lente'. Aanvankelijk wilde ik even overslaan omdat ik mij ook al had opgegeven voor het open podium PepperPlus bij café de Gouden Bal dat plaatsvindt op 3 april 2016. Dat podium wordt georganiseerd door Derrel Niemeijer. Mijn debuut bij PepperPlus krijgt echter een nieuwe datum, om precies te zijn op 1 mei, de Dag van de Arbeid. Op 3 april bleek ik achteraf toch verhinderd te zijn. Vandaar alsnog een vierde deelname aan het open podium van PoëzieClub Eindhoven.

Voor de laatste keer op locatie bij de Oude Rechtbank aan Stratumseind. De volgende editie (17 april) vindt plaats bij Eetcafé D'n Bolle Boel (Stationsplein 2).
Een begrijpelijke switch van locatie. De geluidsoverlast en de beperktheid in ruimte bij de Oude Rechtbank vormen steeds vaker een vervelende bron van irritatie. De dichters en korte verhalen voorlezers moesten dit keer enerzijds opboksen tegen oerklanken van Stratumseind, geuit door fanatieke voetbalsupporters van PSV, kijkend op live-screens naar klassieker PSV-Ajax (0-2) en anderzijds tegen klassieke concertgeluiden die opstegen uit een aangrenzende ruimte van het Kunstcafé. De inhoud en enthousiaste performance van de voordrachtkunstenaars won het uiteindelijk van de liederlijkheid van het buitengebeuren. Gelukkig maar. De bezetting was dit keer talrijk met meer dan twintig performers. Ook de jeugd droeg een steentje bij. Een drietal jonge dichters, woordkunstenaars maakte reclame voor Poetry Circle 040, een platform waar dichters, rappers en spoken-word artiesten bij elkaar kunnen komen met als doel een plaats te creëren waar meerdere woordkunstdisciplines bij elkaar komen. Poetry Circle 040 vindt elke woensdagavond plaats van 19.30 tot 21.30 uur in Dynamo. Meer informatie hierover: http://www.dynamo-eindhoven.nl/urban/poetry-circle-040 en http://poetrycircle.nl

Mijn voordracht bestond uit twee korte verhalen. Ik had er drie meegenomen. Ik liet de eerste keuze aan het publiek. Onderwerpen kunst, natuur of wetenschap in relatie tot de lente. Het publiek koos voor natuur. Het losgaan van de lente. De schrik en twijfel die ik aanvankelijk had ten aanzien van de tekstlengte baarden me enigszins zorgen. Had ik ze maar niet gehad, die zorgen, ze werden in mijn ogen bewaarheid. Het publiek verloor de aandacht. En toen moest tekst twee nog volgen. Ik koos nu zelf wijs voor de kortste tekst met als onderwerp, kunst. Pablo, Venus en Amor. En ook deze tekst viel wat vlak door zijn lengte. Wijze lessen leerde ik hiervan. Liever niet te lang en te ingewikkeld van stof voordragen. Korte zinnen bij voorkeur. Met een point. Less is more. Een klein applaus viel mij gelukkig toch ten deel. Waarvoor dank. Het was vandaag niet mijn beste optreden. Wat op papier hardop voorlezend werkt, kan blijkbaar stranden in voordracht. Liever de volgende keer toch maar kort en bondig. Wellicht een gedicht of meer een sketch. Het blijft oefenen, het blijft leuk. Voordragen uit eigen werk. Met de ademhaling ging het ietsje beter ten opzichte van de vorige keer. Toch een winstpuntje. De wetenschap bewaar ik dan maar voor later. Volgend jaar krijgt De verjaardag van Pi een nieuwe kans.

Een foto-impressie is hier terug te zien. Let ook op de rookgordijnen buiten. Met argwaan bekeken. Helaas alleen foto's tot aan deel 4. Batterij op.