15-11-2012

Helmondse Favorieten: expositie geopend

Op 27 oktober 2012 vond in het Gemeentemuseum Helmond de opening plaats van de expositie Helmondse Favorieten: Helmonders en hun keuze uit de collectie. Ik voelde me vereerd dat ik als één van de 50 (on)bekende Helmondse gastcurators, drie kunstwerken mocht selecteren voor deze bijzondere expositie. Helemaal trots was ik toen ik tevens werd uitgenodigd om tijdens de opening drie gedichten voor te dragen die ik zelf had geschreven bij mijn selectie. Hieronder een korte weergave van mijn presentatie, de gedichten en de geselecteerde kunstwerken.

"Wat mij het meeste aanspreekt in kunstwerken is het verhaal dat ze mij vertellen. Soms is dat meteen duidelijk en soms vraagt het om verder onderzoek. In het laatste geval prikkelt het vaak mijn fantasie, wat leidt tot nieuwe creaties. Het kijken naar kunst inspireert en maakt de schrijver in mij los.
Dat geldt ook voor de drie fotowerken die ik geselecteerd heb voor deze expositie. Mijn keuze voor deze fotowerken is ingegeven door de mooie fototentoonstellingen die ik gezien heb in het Gemeentemuseum Helmond. Het verhaal dat ze mij vertellen heb ik geprobeerd te vangen in drie gedichten."


Hallo Helmond

Hallo Helmond
Hier lig ik dan blijmoedig
In roze ballet onder zacht blauw
Opgevist uit een donker magazijn

Eén ding is zeker
Ik ben museumwaardig
Vandaar mijn gulle glimlach
Gephotoshopt avant la lettre

Gefixeerd vastgeplakt op papier
Mooi hè, ehhh, nou dag hè
En nog de groetjes van Marlène
Loop maar gauw weer verder

Fotowerk: Ursula (Uit de Final Fantasy-serie) – 1993 Kunstenaar: Inez van Lamsweerde
https://www.museumhelmond.nl/collectie/object/93-048


Lopende band

Zinkende gedachten
Fluisterend ingekaderd
Melancholisch
In zwart wit

Ik trek je aan
Drievlaks, en profile
Passend
Bij mijn kleurrijk innerlijk

Spinnend
Kroelend
De hele avond
Op de lopende band

Fotowerk: Christy Turlington en Naomi Campbell – 1993 Kunstenaar: Anton Corbijn.
https://www.museumhelmond.nl/collectie/object/2001-039


Zwemmend in zen

Steengoed staan
Met branding in schoen
Op het nachtkastje
Portret van ware liefde

Soms wat bewolkt
Maar altijd volhardend
Fier ook
Op volk en vaderland

Oer
Zwemmend in zen
Hou ik je vast
Ergens in het midden, in balans

Fotowerk: Standing Stone Nederland II - 1991 Kunstenaar: PINK
https://www.museumhelmond.nl/collectie/object/91-467%20a


De expositie "Helmondse Favorieten: Helmonders en hun keuze uit de collectie" is nog te zien tot 8 februari 2013 in het Gemeentemuseum Helmond. Locatie: Boscotondohal
Luister ook naar de audio- en videocommentaren die enkele (on)bekende Helmonders gaven bij hun selectie. Je kunt aan de informatiebalie van het museum een audio-afluisterapparaat meekrijgen. Vooral de keuze en commentaren van Harry van Bommel, Léon van der Zanden, Bob de Voogd, Wim Daniëls en Sinterklaas, vond ik verrassend. Mijn drie gedichten zijn ook opgenomen in de audio-tour.
Veel lees-, kijk- en luisterplezier !!!