31-07-2016

120 Woorden Juli 2016

120 Woorden (120W) is een website gerund door vrijwilligers waarop ik kleine stukjes van exact 120 woorden plaats. Meestal aan de hand van opgelegde themawoorden.
Motto 120 Woorden: Er wordt veel te veel geschreven en daardoor veel te weinig gelezen. Weg met de breedsprakigheid. 120 woorden is precies genoeg.


Prutt (12-07-2016) (Themawoord: Lijm)

Lijm is niet meer wat het geweest is. Als het al überhaupt was. Vroeg of laat laat het altijd los. Tegenwoordig meer vroeg dan laat. Waarom? Economisch principe. Geld moet rollen. Zit sowieso nooit vastgeplakt. Behalve op banken, maar nooit in portemonnees.

De keuze is reuze. De tijd van witte vingerplak, blauwe Bisonkit en rode Velpon ligt alweer jaren achter ons. En wat te denken van die okergeel doorzichtig slijmerige waterlijm met roze schenktuit. Waar je met veel moeite het immer verstopte spleetje moest vrij peuteren.

Nee, nu moet het in twee seconden gebeurd zijn. Hechten voor de eeuwigheid. Nou mooi niet. En dan tot slot, toch nog even vermelden. De witte boetseerlijm. Rollijm. Waarvan het papier altijd scheurt. Prutt.


Late follower (12-07-2016) (Themawoord: Lijm)

Hij loopt overal achter. Bjöööörn. Komt altijd te laat. En heel vervelend. Spreekt zijn naam zo traag uit dat mensen nog tijdens het voorstellen in slaap vallen. Of tenminste moeten gapen.

En toch, het is een lieve schat. Een beetje onnozel, maar dat heeft zo z’n charme. Succes bij de dames lukt echter niet. Helaas. Hij komt zo traag op gang dat de dames in slaap vallen. Nog voor het begin. Jammer.

Bjöööörn’s hippe ouders zijn ten einde raad. Bjöööörn is al vijfenveertig en dreigt te blijven plakken. Voor de eeuwigheid. Dat is niet de bedoeling. Er helpt maar een ding. Wijs advies. Lijmen. Snuiven.

Daar staat Bjöööörn dan bij de dokter. Zijn neus propvol solutie. Rubbercement. In beide gaten.


Lijmousine en kalknagels (14-07-2016) (Themawoord: Lijm)

Wanda is lui. Ze wil winkelen maar dan wel zonder zelf in beweging te komen. Gelukkig heeft ze tegenwoordig een lijmousine. Nou, hebben? Haar nieuwe vriend beschikt over een lijmousine.

Rijk nieuw vriendje? Nee, hoor. Het is gewoon een roze Duster. Kun je daarmee voor de dag komen? Heeft Wanda zich nog heel even afgevraagd. En ja hoor. Kan voor haar best door de beugel.

Haar vorige lijmousine was een opgedirkte Kever. Ja, zo’n oude. Maar daar paste ze maar amper in. Snel gedumpt. Auto inclusief vriendje.

Patrick is wel lief. Enorm verliefd op zijn Duster en op Wanda natuurlijk.

Met het winkelen is Wanda zo klaar. Even naar het Kruidvat voor olie. Speciale olie. Voor haar kalknagels. Tegen eigenlijk.


Snuifrit (17-07-2016) (Themawoord: Lijm)

De eenzame fietser fietst door het platteland, mijn Vlaanderen land, linea recta Limburg binnen, via Wallonië. Verdwaald zou men denken, maar niets is minder waar. Aangemoedigd door vlaai van pudding en koeien koerst hij zonder aarzelen richting snuiftent. Iedere zaterdag opnieuw. hij weet zijn weg blindelings. Een kleine toko net voorbij Heerlen, daar moet hij zijn.

‘Wat zal het zijn vandaag Otto. Weer hetzelfde.’
‘Nou doe maar een keer niet de aanbieding ik ga voor iets straffers.’
‘Afghaan of Maroc?’
‘Doe maar beiden.’
‘Hoeveel gram?’
‘Zoveel, dat ik er net niet van aan de dunne raak.”
‘Oké dan, drie gram per stuk, it will be.’

Otto pakt zijn vertrouwde blikje Solutie en plaatst de twee kleine zakjes er tevreden in.


Levenselixer (18-07-2016) (Themawoord: Marinade)

Ik heb een ontmoeting met Marina. Niemand mag het weten. De ontmoeting vindt plaats achter het washok. Daar komt bijna niemand. Zeker weten. Het is bloedje heet en nog nooit heb ik zo gezweet. Peentjes. Van de zenuwen en van hitte. Ik ben veel te vroeg en dat wil wat zeggen. Zou ze komen?

Daar is Marina. Ze ziet er beeldig uit. In een blauwwit gestreepte minibikini. Wat is ze mooi. Zou ze dat van mij ook vinden? Verlegen schuren we eerst wat tegen elkaar aan. Voorzichtig. Niemand mag het zien… en horen.

De hormonen schieten door de keel. Het zweten neemt toe. Onze lichamen bereiken een aangename kooktemperatuur. Levenselixer op stoom. Marinade. Ich liebe dich Marina. Marina aus DE.


Edaniram (18-07-2016) (Themawoord: Marinade)

Mario en Dario, twee lepe systeembeheerders, hebben het helemaal gehad. Alle wachtwoorden hebben ze nu verbruikt. In alle variaties. Met en zonder underscores, kapitalen, leestekens en andere flauwekul. Nu willen ze wel eens een wachtwoord dat makkelijk te onthouden is maar moeilijk te raden. Iets waar whizzkids en robots hun tanden op stuk bijten. Hobby-, auto-, kinder- en vrouwennamen vallen bij voorbaat af.

Gelukkig delen beiden eenzelfde grote passie. Eentje waar niemand weet van heeft. Ze eten namelijk bij voorkeur BBQ-vlees. Toch niet zo vreemd? Jawel hoor, wel als het achterstevoren gegeten wordt. En dat doen ze. Bij voorkeur geblinddoekt en ook nog eens zonder marinade. Eureka. Maar dat is het. Een omgekeerde wereld. Een omgekeerde maag. Een omgekeerd wachtwoord.


Mia's marinade (19-07-2016) (Themawoord: Marinade)

Rocco Granata’s ‘Marina’ klinkt vrolijk op de radio. Mia maakt haar favoriete marinade klaar. Het is snikheet buiten. Witlofsalade met blikmandarijn, slasaus en azijn, is verfrissend op een hete zomerdag.

Ik mag de tafel dekken. Mia neuriet zachtjes ‘Marina’ mee. Vandaag zit ze goed in haar vel. Wat een mooie dag. We schuiven aan tafel. In een veel te kleine keuken. Zes diepe borden, messen, vorken, lepels, heb ik netjes geschikt.

Eerst komt de tomatensoep. Daarna in hetzelfde bord de witlofsalade, aardappelpuree en vissticks. Vol afschuw kijk ik naar de droge rode rand van het bord. De aardappelpuree kleurt langzaam roze.

Het toetje, magere yoghurt, volgt in hetzelfde diepe bord. Korstjes roze aardappelpuree drijven in witte waterige vloeistof. Ik walg.


Soep met ballen (21-07-2016) (Themawoord: Marinade)

Naar het schijnt is Obelix helemaal niet in een ketel met toverdrank gevallen, maar gewoon in een ketel tomatensoep. Tomatensoep ja, met ballen. Hoe ik dat zo weet? Heel simpel. Onderzoek. Heel goed onderzoek. Jarenlang ben ik ermee bezig geweest. Want ik moest het natuurlijk wel zeker weten.

Stel je voor dat ik het niet zeker zou weten? Gezien de pre Olympische tijdspanne waarin we leven zou ik de gok niet durven wagen. Bewijs moet er zijn. En ja, de ketel met toverdrank bevatte geen drugs. Nee, gewoon soep met ballen.

Mijn onderzoek is ook nog eens bevestigd. Met de verfilming van Asterix en Obelix. Gerard Depardieu in de hoofdrol. Zijn neus al eens bekeken? Juist, ja. Tomatensoep met ballen.


Afsluitbaar vertrek (25-07-2016) (Themawoord: Conclaaf)

Daar zit ik dan. Met de broek omlaag. Ik pieker me suf. Een mug plaagt me. Hij kent geen diepgang. Dat steekt mij verschrikkelijk. Ik haat domme muggen. Waarom denken zij niet. Mijn gedachten werken aanstekelijk. De mug neemt plaats. Boven op mijn oorlel. Kijkt me bedenkelijk aan. Fluistert in mijn oor.
“Jij zit hier verstopt!”
Ik geef het toe. De verjaardag is vreselijk.
“In conclaaf met jezelf.”
Verrek, een slimme mug. Een mug die praat.
“Best wel zielig hoor. Terugtrekken op een toilet. Vertel gewoon een mop.”
Doet mijn oom al. Jopie Popie de moppentapper.
“Wie ga je kiezen? Vast Michel of Leo.”
Shit, een helderziende mug.
“Ik zou Michel kiezen.”
Een zucht van verlichting.
Witte rook uit schoorsteen.


Olympisch sporten (25-07-2016)

Verdorie, de lift is stuk. Dat wordt trappen lopen. Met de rolkoffers bengelend aan de hand kruipt het hele team richting twaalfde etage. Het zweet gutst over ruggengraten en drupt in ogen. De wieltjes schuren en blijven hangen op het kale cement en de gang ruikt muf. De vochtigheidsgraad van de zompige lucht is hoog. Het vocht blijft klam plakken in de neus.

Is dit nu Rio? Welke lering moet het team hier nu weer uit trekken. Alle lering moet leiden tot het grote hoge doel. Medailles. En het liefst gouden. Vooralsnog moeten er eerst andere leringen getrokken worden. Rioleringen. Mens wat stinkt het in de gore flat. Tijd voor introductie van een nieuwe sport op de Olympische Spelen: Bouwvakken.


In conclaaf met kleurenslaaf (26-07-2016) (Themawoord: Conclaaf)

Gestrekt ligt hij vlak onder het plafond. Met zijn neus nog geen tien centimeter van de kalk verwijderd. Hij snuift het natte wit diep in zich op. Vroeg in de ochtend is kleurenslaaf Di Angelo al bijna high. Ach, voor hem is het allemaal niet zo belangrijk, zolang hij zijn dagelijkse portie snuifkalk maar binnenkrijgt. Hij wordt er ook nog eens goed voor betaald. Niemand mag het weten, maar eigenlijk is het een publiek geheim. Vandaag brengt hij nieuw coloriet aan. Aquamarijn. Hij moet opschieten want zijn baas kan ieder moment binnenkomen. Dan moet de buitenste ring toch minimaal af zijn. Daar is Michel al. Weinig woorden worden er gewisseld. Michel bestijgt de hemelladder. Het is weer time to party.


Cherchez la clé (27-07-2016) (Themawoord: Conclaaf)

Ik ga het uitleggen aan jou, opdat je het nooit vergeet. Koekenbakker dat je bent. Lang geleden zijn we iets begonnen met elkaar. Met vallen en opstaan. Miljarden woorden en blikken hebben sindsdien gevloeid. Over tranen niet te spreken. Die laatste ietwat slecht in verhouding. Geluk versus verdriet. Met de balans helaas doorslaand naar het laatste. Nee, nee, wacht nu even. Spreek me niet tegen, we zijn hier niet in conclaaf. Dit is mijn verhaal. Daarmee moet je het vooralsnog doen. Zwaaide jij ooit de scepter, nu luister je naar mij Staf. Ik heb het je nooit verweten, meneer Loos. Maar nu jij plots toch kinderen wil, zul je het dit keer zonder mij moeten doen. Tot slot de sleutel.


Stempaushokje (29-07-2016) (Themawoord: Conclaaf)

Alle kruiswoordpuzzelmakers ten spijt, er bestaat geen synoniem voor conclaaf. Daar moeten u en ik het toch eens even over hebben. Dat kan toch niet? Al dat geheimzinnig gedoe in een kleine ruimte om een paus te kiezen?

Vijfduizend kardinalen die bakkeleien over een verkiezing van een geestelijke vader die ook nog eens, in veel gevallen, jonger is dan hunzelf. Heiligschennis noem ik het. Ze kunnen geeneens meer knielen voor de lieve man. In conclaaf gaan ze met elkaar in een conclaaf. Dat past toch niet?

Een synoniem is niet voorhanden. Maar wel een synomien. Juist ja. Ik verzin er zelf wel eentje. Als verwoed kruiswoordpuzzelaar zal ik de kruiswoordpuzzelmakers helpen met een geschikt kruiswoord. Wat te denken van: stempaushokje?


Een gedicht vol weekwoorden (29-07-2016) (Alle 53 themawoorden van 2015 in chronologische volgorde)

Met hoop op balans en bestemming
Dorst ik naar heldere kringloop

Helaas met pech in gewas en kruin
Wals ik de dobber door de pers

Mijn minibar vol gif legt een band aan baken
Ik stoom in harmonie naar ontsteking

Storm wordt zichtbaar en de appel valt
Mijn gele bikini neemt een stoppel op de hak

Een prettig weerzien met de helft van mijn ring
Grote honger gestild

Ik filter de pomp
Mijn bank vraagt bewijs (met stift!)

Een konvooi meeuw landt op pergola
Knop gaat om

Ik twijfel als een gieter
Mijn retro stethoscoop geeft geen antwoord

Ik steek priem in kabinet
Een tocht om zeep

Peper de aaseter
Beeld van afgang

Spanning en ontlading
Er komt geen doorstart