17-03-2018

Eierenrek

Mijn kippen hebben last van eierenrek. Nu weet ik dat kippen best een vreemd loopje kunnen hebben. Maar wat ik nu zie slaat alles en zeer zeker mijn verbazing. De kippen kruipen haast over de grond. Ze wandelen niet meer snel. Vond ik sowieso al geen gezicht dat snelwandelen van kippen maar het kruipen is helemaal buitensporig. Ze lijken hun billen bij elkaar te knijpen terwijl ze door het zand slepen. Ze hebben ook allemaal rode konen. Neem ik ben niet in de war met lellen. De lellebellen, want dat zijn ze zeer zeker, lellebellen helemaal niet meer. Het lijkt wel of ze last hebben van opstopping. Ze liggen allemaal achter elkaar en aan hun kopjes te zien hebben ze het zwaar. Ze lijken op springen te staan. Al liggend op de grond? Ja, dat kan. Vliegen kunnen ze niet. Maar springen heb ik mijn kippen regelmatig zien doen. Ze zijn niet echt opvliegend maar wel opspringend. Zeker in de huidige situatie waarin ze zich bevinden. Ziek, zwak en misselijk, dat mag duidelijk zijn. Nu weet ik dat het momentum van de eisprong weldra nadert. Zou het daar dan mee te maken hebben? Het lijken nu wel echte plofkippen. Kijk ze de billen eens bij elkaar knijpen. Ieder moment kan de grote explosie daar zijn.

Aan de rand van de kippenren zie ik ineens een haas verschijnen. Verkleed op zijn paasbest. Een mooie strik om zijn nek en een geruit jasje aan. Hij draagt ook een vreemd hoedje. Waar gaat dit over? Met een kleine verrekijker bespiedt hij de kippen. Is hij uit op hun eieren? Nee toch? Daar legt de eerste kip haar ei. Nou ja, leggen? Het gaat gepaard met veel gekreun en het komt er zeer moeizaam uit. De kip moet er gewoonweg van huilen. Heel hard huilen. Bijna net zo hard als tokkelen. Het doet pijn aan de oren. Ze houdt zelf haar kleine kippenvleugeltjes over de oren. Na veel gepers poept ze het ei uit. Wat een groot ei. Enorm. Het is geen gewoon ei het is een superei. En het is ook nog eens zeer lang gerekt. Wel tien centimeter. Dat ze dat heeft kunnen uitpoepen, ongelooflijk. Nee, mijn kippen, dat mag duidelijk zijn, hebben erg veel last van eierenrek. Intussen heeft de hele ren gelegd. Gepoept zogezegd. De haas is al bezig met verzamelen. Dat hij die vreemde eieren pikt?