30-09-2017

Webtales Gedichten September 2017

Mensgericht (20-09-2017)

Mensgericht

Dier plant
Dier mens
Skip dier

Plant dier
Plant mens
Skip plant

Mens plant
Mens diert
Skip mens

Ad vo kaat
Kaat vo ad?
Vo ad kaat

Rechter
Linker
Verdict

Richt op mens
Mens richt op
Mensgericht


Talisman (21-09-2017)

Taal is man
Man is taal
Popla kennen we allemaal

Taal eens man
Taal eens vrouw
Popla kennen we allemaal

Ik draag je op mijn hart
Jij hangt op mijn borst
Popla kennen we allemaal

Breng je mij geluk
Ik zal er niet om talen
Popla kennen we allemaal

Ik hou je vast
Omarm je stevig
Popla kennen we allemaal

Zelfs in kleine kamers
En toch, ik buk, daar ga je talisman
Popla kennen we allemaal


Vino, vino, waar is de wijn? (21-09-2017)

Vino amarosso
Op de wang een beetje blosso

Afrikaner Italiano
Im Keller oder Bistro?

De buik
Lieflijk omvat

Hoofd omver gesabeld
Champagne and wine

De boot vaart heen
Met glasscherven in de boeg

Aan het touw daar hangt nog kurk
Ho, ho, oppassen voor mijn jurk

Het zout dat mag passeren
Rode vlekken in mijn kleren

Wit wast beter weg
Riessling Schatz, Dash past goed

Geist im Keller
Wir fahren loss

Nach Lotz?
Nein, nach Sankt Rosé.

Hollikadé
De wijn dat is mijn zee.

(Inzending voor publicatie menukaart Restaurant de Liefde te Doesburg)


Zuipen is een kunst (26-09-2017)

Gin tonic
Bakje Bav
Bacardi Cola
Triple Duvel nondeju

Ranja ohne rietje
Klare met
Gemeentepils met bubbels
Bruidstranenhuilbui Joke bruis

Choc on the rock
Martini albino
Cape fear
Isostar

Shaken don't disturb
Wodka Wanda Wladimir
Dropshot
De Pisang

Milkyway naar Mars
Mellowcake
Mandarijnensap in Malibu
Bittersweet mint and lemon

Sinaasappel suiker
Trink trink Brüderlein trink
Irish Coffee Jägerthee
Schnaps im Stiefels

Biertje?
Mort subit?
Alcoholis horizontalis
Junge kommt nie wieder

Epistel Paultje
Apostel Proost
Sinas Smile
Ad volente libitum fundum

Zuipen zoepen
Waxen wieksen
Slempen slobberen
Slokken slurpen

Zuigen zoegen
Hijsen pimpelen
Bakken rammen
Brokje leggen

Brak-even-point
Huugotje peerdenpis
Torrezatte kroegtijger
Walhalla zaligheid


Griest komt uit de biest (27-09-2017)

Griest komt uit de biest
Niet geschikt voor pannenkoek
Wel als kalvenpap


Vreemde trouwkaart (28-09-2017)

Zwart komt ie binnen
In een witte envelop

Met een gouden randje
Tegelijk met het nieuws

En een bosje bloemen
In cellofaan

Ongelofelijk
Het is gedaan

Met Theo en met Thea
Ze gaan trouwen

Na pakweg vijftig jaar gedeeld in leed
Wordt hier een huwelijk gesmeed

Van treurnis en verdriet
Met nog vele jaren in het verschiet

Ik kan niet lachen
Slechts huilen

Waarom doen zij dit elkaar aan?
Aan het bijna einde van hun bestaan

Ruzie, trouble, herrie, oorlog
Wie maakt wie nu blij?

Trouwen op je sterfdag
Hoe kom je daarbij?

Hoe dan ook
Bedankt voor de brief

Het scheelt tenminste postzegels
En heel veel cake

Het spijt me dit te moeten zeggen
Maar ik kan echt niet deze week


Dramadan (29-09-2017)

Bolsjewiek uit Afghanistan
En Pietje Pukkeflet uit Madurodam
Het zijn zo van die namen
Kan niemand echt beramen

Pipi uit Tantesjiekie
En de Fons uit Borgerwiki
Of Leo uit Omega Konteo
Merantie Miranda uit Veranda

Ik heb ze niet gegeven
Ze komen zomaar uit de lucht gezweefd.
Beerke Puntje uit de Duim
Pinkeltje en Plas uit Wolkewietje

Maar de leukste van al
Is Corrie Koket uit Cape Carnaval
Hoewel ze eigenlijk niet kan tippen
Aan Alexander van Xantippe

En wat te denken van Artholomeus Dromedaris uit Schenk
Familie van Baard Staartjes uit Sesamstraatjes
Of Wieteke van Gort uit Dramadan
Niet te verwarren met Oliver uit Kazachstan

Toch liever gewoontjes, Jan, Klaas of simpelweg Trompet
Berend, Boudewijn, Willem, Ron, Eva, Mies of Matthijs
Of gaan we nog effen dubbelen
Met Peterjan, Karelkees, Theatruus en Wiebewubbelen

Namen noemen bij het beestje
Aap uit Naab, Krokodil uit Mandril
Zijn het geen prachtige geboorten
Mien uit Stien en Stien uit Mien