30-11-2017

Webtales Gedichten November 2017

Pinktraan (1-11-2017) 

Er pinkt een dikke traan 
In de ooghoek van mijn ziel 
Niemand die het ziet 


Stokpaardmalaise (3-11-2017) 

Mijn stokpaard is lui 
Geeft aan gedachten de brui 
Hersenen in rui 


Piektijd (3-11-2017) 

hemelrijkend 
niemand kan erbij 
zelfs de ladder niet 

neerkijkend 
op kerstgroen 
ballen die schitteren 

in slingers licht 
zie ik gezichten 
kinderen glunderen 

aan mijn voet 
jezus maria 
jozef en wat schapen 

in droom 
word ik wakker 
nog zoveel te doen 

(Inzending voor menukaart Restaurant de Liefde te Doesburg) 


Respectrumpscopie (5-11-2017)

Erg lastig euvel 
Laten kijken in je hol
Niet presidentieel 


Filmposter (8-11-2017)

Harry speelt hoofdrol 
Hedwig neemt op, monteert 
Hagrid post de films 


Waar is mijn heupflesje gebleven? (9-11-2017) 

Schreeuw uit woede dorst 
O moeder wat is het heet 
Gerezen borst ontploft 


Ideologie fonetica (10-11-2017) 

Wat een mooi idee 
Maak mezelf daarmee bekend 
Ben ik vrouw of vent 


Familiebijeenkomst van de koude kant (13-11-2017) 

we smeden ijzer 
als het verrekes heet is 
koudvuur helpt daarbij 


Lelijk ambachtelijk (14-11-2017) 

zwarte raaf met pet 
amper dood noch opgezet 
houd zich aan de wet 


TomTom maakt tamtam (15-11-2017) 

TomTom maakt tamtam 
Is erg boos op de kruising 
Die niet eens bestaat 


Franse overmacht (16-11-2017) 
farce majeure 
overmacht in lolligheid 
force mineure 


Onderwereldreis (17-11-2017) 

liggen in cement 
kaken stevig op elkaar 
zwijgzaam en doodstil 


Post mortem melancholica (21-11-2017)

na doodgeboorte 
wakkert melancholica 
leven moeizaam aan 


Asbestaandoening (22-11-2017) 

asbestaandoening 
je zult er last van hebben 
foute kankerhoest 


Bestaansonrecht (22-11-2017)

mladic staat terecht 
voor idioot bestaansonrecht 
uitspraak: zeer schuldig 


Uitzendkracht van Sinterklaas (23-11-2017) 

ginds komt de stoomboot uit Spanje aan
vol verwachting klopt het hart 
borstplaatjes, groot in tal 
vrees niet dat wij klagen 
wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe 
makkers staakt uw wild geraas 

ban vrij de vrees uit het hart 
hier in huis waait zelfs de wind 
zie de maan eens schijnen door de bomen 
maar, o wee, o bittere smart 
hoor de wind eens waaien door de bomen 
twee kaatseballen in een net 

o wat pret zal t'zijn te spelen
daar wordt aan de deur geklopt
een vreemdeling zeker 
hij brengt ons sint nicolaas 
ik zie hem al staan 
in één of andere hoek 

hoe huppelt zijn paardje 
het dek op en neer 
daar stopt hij blij van zin 
rijd niet stilletjes ons huis voorbij 
't is een baas 
een bromtol en een zweep heeft ie bij 

een knecht staat te lachen en roept ons toe 
al wat hij gehoord heeft bij 't jaarlijks bezoek 
't heerlijk avondje is gekomen 
hoe waaien de wimpels al heen en al weer 
het is ook niet alle dagen 
dat hij rijdt in donk're nachten 

als hij eens wist hoe zeer wij wachten
daar stopt hij, daar stopt hij 
hij meent het goed 
de bisschop schrijft op in zijn boek
wees maar gerust mijn kind. 
eerlijk zullen w'alles delen 

een pop met vlechten in het haar 
wie zou dat nu zijn? 
een letter van banket 
voor een kleine baas 
daar onder in die zak 
suikergoed en marsepein 

hoor wie klopt daar kind'ren 
kom maar eens kijken 
wat je in jouw schoentje vind 
bergen suikergoed 
voor groot en klein 
zo zwart als roet 

taai en van marsepein 
de zak van sinterklaas 
die verdwaalt is zeker 
wees maar niet bevreesd 
zo lekker en zo zoet 
o jongens jongens 
 
bergen bergen 
bonne bonne 
voor het lieve zoete kind 
gooi ook wat in die lege tonne 
stoute kinderen krijgen knorren 
of een zakje zout 

hoor wie klopt daar kind'ren 
hoor wie klopt daar kind'ren 
laat maar even buiten staan 
dag sinterklaasje 
dag sinterklaasje 
tot volgend jaar 


Clementieliefde (24-11-2017) 

clementieliefde 
jij en ik voor altijd saam 
is dat aangenaam? 


Een bewijsstuk van heel vroeger (26-11-2017) 

eerste bewijsstuk 
pronkte ermee in brugklas 
was ik even trots 


Bont Kerstpalet (27-11-2017) 

met rood borduur ik 
linten in je boom 
verf roze je takken 

zie ik ze blozen 
gele lichtjes blinken braaf 
eentje op de engel 

bruin kleurt het vlees 
van reerug en haas 
helaas tot bloedens toe 

paars verschijnt mijn mama 
en roept 'aan tafel' 
zwarte handen niet toegestaan 

servetten in felle kleuren 
het eten mag smaken 
blauw maar bovenal honingzoet 

dromen van kerst of ... 
hallucineren tijdens het dineren 
kaart springt op groen 

(Inzending voor menukaart Restaurant de Liefde te Doesburg) 


Zuiders flazjelettentaere (27-11-2017) 

Hubste geschreeve 
Vievenzeventig breeve 
Dan schrief mar opnuj 


Nike Statutair (28-11-2017) 

tut staat met veel air 
op catwalk op naaldhakken 
neus hoog in de lucht 


Wetten (30-11-2017) 

keihard en van steen 
wrijf ik stompe randjes glad 
scherp tot op het bot