30-12-2017

Webtales Gedichten December 2017

Overlaten (01-12-2017) 

laat even over 
cederen achterlaten 
in toevertrouwen 


Pizzapuntenslijper (02-12-2017) 

'Pizza!', roept André 
Pizzapuntenslijper rolt 
Quatro Stazione 


Bezwierend bezwijkend (04-12-2017) 

zwieren, zwaai, bezweek 
met zwierrook, vlaai en cake 
pietje is niet meer 


Elfsteden Koek en Zopie (05-12-2017) 

Start 
Verse heek uit Sneek 
Wilde rijst van IJlst 
Grove hazelnoten uit Sloten 
Volle koren van Stavoren 
Reerug antilope uit Hindeloopen 
Witte rum van Workum 
Vet varkenshart uit Bolsward 
Zoete krakelingen van Harlingen 
Friese levenselixer uit Franeker 
Tum tum van Dokkum 
Kleine zeepaarden uit Leeuwarden 
Finish 

(Inzending voor menukaart Restaurant de Liefde te Doesburg) 


Zeerover van Dover (06-12-2017) 

Engeland ligt droog 
zeerover van Dover stal 
zee en oceaan 


Provinciaal (07-12-2017) 

regionalen 
verenigt u op niveau 
in de provincie 


Ganz hoh am Topeiger (08-12-2017) 

Eiger, Jungfrau, Mönch 
Sonnige Bergen sind wir
Singt Heinz-George Kramm 


Vloeistof (09-12-2017) 

mijn vloeistof is droog 
spuit letters met zwarte inkt 
humorvol op wit vel 


Opgenomen (10-12-2017) 

telefoon rinkelt 
ik ben aan bed gekluisterd 
ergens klinkt muziek 


Begeleidinggevenden (13-12-2017) 

Wie heeft de leiding? 
Begeleidinggevenden? 
Dan is het goed, toch? 


Maxim Mimosa (19-12-2017) 

maxim mimosa 
ach gut, kruidje roer je niet 
vlinder, bloem, familie 


Vers in reverse (19-12-2017)

zo is dat 
dat is zo 
is dat zo 
zo dat is 
dat zo is 
is zo dat 


Eenzame ontmoeting (19-12-2017) 

kom binnen 
hoi 
plaats voor twee 
jij aan het raam 

in pak 
vanzelfsprekend 
met glimmende schoenen 
we laten ons verwennen 

lekker eten 
gesmak 
we smullen samen 
buiten is het koud 

het sneeuwt 
gezellig 
jij bent leuk 
we eindigen met toetje 

een whiskey 
warm 
nog even samen 
opnieuw stilte aan tafel 

ik staar 
lang 
in de leegte 
een bord is schoon 

samen genieten 
helaas 
zeker met kerst 
komt er niet van 

eenzame ontmoeting 
verdrietig 
ik neem afscheid 
van mijn gewenste gast 


Avondmalen (21-12-2017) 

aan tafel 
roept een man met baard 
iedereen schuift aan 
de tafel is gedekt in hogere sferen 

neemt plaats 
zoals het schilderij boven u 
zwaar gemompel klinkt 
een feest van herkenning is het niet 

schilder Bart 
hij zit op de hoek 
bakt zoete broodjes 
en spiegelt zich aan zijn Italiaanse schepper 

naast hem 
biedt Jacob van Minderen bescherming 
hij staat garant 
voor dat wat mogelijk nog komen gaat 

lieve hemel 
Andreas heft zijn armen hoog 
uit protest wellicht 
nog voor het eerste woord gevallen is 

Judas schuilt 
achter de rug van John 
willens en wetens 
op de vlakte wil hij liefst blijven 

Peter richt 
zijn mes de andere kant op 
voor de zekerheid 
zijn lieve heer die moest eens weten 

de gastheer 
hij doet langzaam zijn verhaal 
een laatste avondeten 
voor hen die hem zo lief hebben 

ongelovige Tom 
wijst onwijs in de lucht 
wil niks weten 
van wie of wat en het waarom 

naast hem 
spreidt buurman Jacob van Meer 
verbaasd zijn armen 
het verhaal van gastheer is niet waar 

of wel 
Philip wijst beduusd naar zichzelf 
toch niet ik 
ik ben mij van geen kwaad bewust 

Mathieu verbolgen 
keert zijn rug in ongeloof 
vraagt om antwoord 
bij Simon die eigenlijk nauwelijks weten kan 

zo ook 
doet Taddeüs naamgenoot van boef 
hopelijk weet Simon 
aan wie de schuld of onschuld kleeft 

lieve mensen 
ik zie angst in ogen 
niemand treft schuld 
ik die hier mijn laatste maaltijd deel 

nee nooit 
zal ik nog kerstmis vieren 
liever nieuwe geboortes 
lopen des levens gaan altijd immers door 

de moraal 
hussel feestdagen nooit door elkaar 
daarvan komt ellende 
het zet aan tot onnodig eenzaam avondmalen 


Schaatsenrijdertje (23-12-2017) 

schaatsenrijdertje 
ren maar over het water 
half gevleugeld beest 


Schelpenzand (24-12-2017) 

schelpenzandparkiet 
vlieg blauw in gouden kooitje 
laat je nog eens zien 


Verlegen om antwoorden (26-12-2017) 

antwoorden vragen 
vraag ik een keer om antwoord 
krijg ik weer een vraag 


Drie bloeiwijzen (27-12-2017) 

cas, melch, balthasar 
met goud, wierook en mirre 
is bloeien geen kunst 


Klifhanger Cliff (28-12-2017) 

Londen is calling 
No Congratulations 
La la la does it 


Hoofdpersonages met kopzorgen breken hun hoofd (29-12-2017) 

mijn hoofd hoort stemmen 
ze maken heel veel ruzie 
breken elkaars hoofd