15-06-2010

Mien Catalogus (21/23)

Nog effe en ik kan het woord sociaal niet meer horen. Sociale media, sociaal netwerken, sociale catalogi. Als straks de politiek ook nog sociaal wordt gaan we het helemaal beleven. Ik kan me amper nog voorstellingen maken bij asociaal netwerken en asociale media. Alhoewel traditionele media als de Telegraaf daarvoor wellicht in aanmerking komt, met een hoog spamgehalte. Maar even back to basics.

Modern Times beginnen elkaar ook in te halen. Ik kan me als de dag van gisteren nog herinneren dat Tim Berners-Lee het WWW introduceerde. Alle gegevens /data / nulletjes en eentjes, die sinds de oprichting van het WWW op het internet verschenen zijn ingegeven door mensen en voor mensen. Sociaal produceren en sociaal consumeren zullen we maar zeggen. Het zal niet lang meer duren of diezelfde gegevens / data / nulletjes en eentjes worden straks alleen nog maar ingegeven door computers. Op basis van analyses van online, door mensen beschikbaar gestelde gegevens, gaan computers straks met elkaar discussiëren.

Let dus vooral op wat je op sociale netwerkjes communiceert en blootgeeft. Voor je het weet gaat een asociaal computertje met jouw data aan de haal. Als je de angst niet wil laten regeren ga dan gerust je gang. In tegenstelling tot het venijn in de staart blijkt het geluk in de Long Tail te zitten. Wie zuinig is op zijn boeken die heeft wat. Op zoek naar een verloren gewaand boek kom je het via jouw zelf sociaal samengestelde catalogus tegen. In ontmoeting met een ander persoonlijk samengesteld catalogusje. Maar goed dat je onlangs jouw eigen catalogi ontsloten hebt via jouw eigen gepersonificieerde iGoogle. Wauw, eindelijk gevonden, de enige echte bezitter van de eerste Suske-en-Wiske-avant-le-lettre editie. En hij blijkt ook nog aardig te zijn. Zijn sociaal netwerkprofiel blijkt een juiste afspiegeling van de werkelijkheid. Hij ziet er twitterachtig uit.

Via een asociaal computertje kom ik dus zowaar een sociaal mensje tegen die mij inwijdt met zijn persoonlijk verhaal in zijn gedachtenwereld. Met een goed glas whisky wordt onze porseleinen boekenkast in no time live doorgenomen. De boekjes glimmen van genot. Voor deze speciale ontmoeting heb ik de boekenkasten 6 weken lang niet afgestoft. Hoe rijk kan een mens zijn en worden in ontmoeting met die ander. Lezen, een aanvankelijk introverte bezigheid, nodigt plots uit tot een extravert contact dankzij zorgvuldig opgebouwde queries die elkaar vinden in het uiterste puntje van de Long Tail.

Nog 500 boeken te gaan. Mijn LibraryThing is een veelvraat. Wie weet welk publiek ik daarmee vang? Als ik nu maar de juiste tags en labels toeken. Een gecatalogiseerd mens telt voor twee. Daar is geen semantische speld tussen te krijgen. Zolang het bibliofiele hart blijft kloppen en er geen ruis optreedt in catalogiserende vaten komt het wel goed met mens- en computerheid. Zowel sociaal als asociaal. Wie zoekt zal vinden.