08-06-2010

Online Music Dancing (20/23)

It makes me feel like dancing ... tsja van wie was ie ook al weer? Even opzoeken op Google, Twitter of toch maar Last.fm? Sinds kort heb ik de website Last.fm, die al sinds 2005 bestaat, ontdekt. Toch wel handig moet ik zeggen. Tussen alle toeters, bellen en merchandising in, een aantal leuke toepassingen ontdekt. Het was wel even zoeken. Maar uiteindelijk. It made me feel like dancing.

Ben het overigens eens met het balen van Nico Dijkshoorn over Last.fm op de Webwereld. De muziekwereld stort af en toe als een oorverdovende en allesverpletterend exotische hoosbui over je heen. Deze wereld dreigt jou, inclusief jouw exclusief gedachte muziekrepertoire, mee te slepen naar een afvoerput van vrijwel onmiddelijk achterhaalde muziektunes, nadat je deze een paar dagen eerder hebt gedownload.

Gelukkig blijft er één ding uniek in de digitale wereld. Of die wereld je nou naar binnen zuigt in de boeken-, film-, muziek-, gadget-, gaming-, dating-, sociaal netwerk- of n'importe quoi-wereld. Je blijft namelijk een uniek mens die unieke keuzes maakt. Zaak is alleen dat je selecties maakt die je niet te veel vermoeien en die te behappen blijven. Dat geldt overigens in de fysieke en in de digitale wereld.
Zorg dat je je eigen keuze- en tijdmanager blijft!

Tijd en interesse is vaak een bepalende factor in adaptie en leerprocessen. Zeker in de megasnelle wereld van digitale toepassingen en netwerken. Ook ik was ooit die fanatieke ep-cassette-lp-discjockey-mengpaneelfreak. De cassettes, ep's en lp's zitten verpakt in dozen en kratten. Om die schat aan muziek nu opnieuw te gaan binnenhalen via iTunes kost mij teveel tijd en moeite. Ongetwijfeld zal ik regelmatig in de toekomst bivakkeren op Last.fm, waarschijnlijk in dezelfde frequentie en met het zelfde doel als dat ik dat al deed bij de mooie filmdatabase IMDB.com.