01-12-2010

Kedeng, kedeng... tjoek, tjoek!

Nou breekt me de klomp. Ik dacht werkelijk dat Sinterklaas en Zwarte Piet al enige tijd Helmond-West verlaten hadden. Maar nu begin ik sterk te twijfelen. Regelmatig hoor ik links en rechts vreemde geluiden in de nacht. U begrijpt wel, van dat wilde geraas. Vooral in de buurt van de spoorlijn. Een vreemde gewaarwording.

Nou kan ik mij vergissen natuurlijk. Het gehoor van de mens is en blijft per slot van rekening een subjectief gegeven. Maar werkelijk waar, ik dacht recentelijk toch echt op sommige daken in de buurt van het spoor, hoefijzergekletter te horen. Waar komt dat geluid toch vandaan?

Vele media kondigden onlangs aan dat het Helmonds spoor juist stiller zou worden. Wat een toeval zou je denken. Maar schijn bedriegt. Toeval is slechts een kruising der wegen. Spoorwegen in dit geval. Of beter gezegd: stoorwegen. Dat geeft altijd herrie. Op dit moment heerst er grote onrust langs het spoor in Helmond-West. Want juist daar waar het spoor stiller moet worden, wordt straks tijdelijk oorverdovend lawaai gemaakt.

Hoe dubbel is het, dat de aanleg van raildempers zo’n tumult kan geven. In februari / maart wordt het Helmondse spoor kranig gedempt met luidruchtige mechaniek. In opdracht van de Gemeente Helmond, uitgevoerd door ProRail, als dieven in de nacht. Niemand zal het zien.

Het heeft niets te maken met pietermannen of een goedheiligman. Die zijn allang weer op retraite in Spanje. Zij hebben de economische crisis met verve overleefd. Of dat voor het stiller spoor ook gaat lukken, valt nog te betwisten. Het kost de Gemeente een behoorlijke zak (subsidie) duiten. Ach, uiteindelijk moet het Helmond-West een goede nachtrust bieden. En ja, er zullen altijd wel mensen wakker blijven liggen, ook van een stiller spoor. Daar kan geen enkel spoorwegmodel aan helpen.
Zelfs van Märklin niet.

Mien zweeft en zwetst door Helmond-West

Gepubliceerd in Wijkkrant Helmond West December 2010 > Kedeng, kedeng... tjoek, tjoek!