08-12-2016

Dichtman dicht (140916 - 061216)

Debuut (140916)

Ik bezie een lege pagina
Geel vervagend
Oker ook

Aandrang
Er moet toch tekst in?
Uit mijn koker

Mag ik wat proberen?
Dat
Dat precies

Ik hef ik weet niet wat
Het voelt als pen
Inkt drupt

Letters glijden tussen duim
Wijs- en middelvinger omlaag
Hechten aan papier

In mijn hoofd
Begint poëzie te stromen
Kan ik nog ophouden?

Dit mandicht
Door dichtman
Klapt toe.

Voor even
Even voor
Het geval dat

Ik zet de woorden klem
In mijn woordenval
Poeslief, muisstil


Gehaast (190916)

Kriebels in de nek
Haren flink overeind
Ogen bevroren
Angsthaas

Vuur vlamt op hei
Fik nadert dichtbij
Rook verblind
Sprint

Twee oren in nek
Rug tussen schouders
Zoef zoef
Weg

Op buik in zand
Turen over horizon
Adem stokt
Freeze

De jager legt aan
Vizier op scherp
Trekker over
Pang

Haas rolt op buik
Bloed spat omhoog
Heel even
Dood

Jager schiet een gebed
Haas in hemel
Poten gestrekt
Amen


Zing (260916)

Zing en vecht
Bid en bewonder

In Latijn of Grieks
In Plat of Dialect

Luid of stil
In gedachten

Toe maar
Schreeuw uit

Lelijk desnoods
Groots

En
Lucht het op

Goed
Zo


Vreemd gemoed (031016)

Uit het hart gegrepen
Greep het hart
Naar wat begrip

Het verstand vermoeide zich ermee
Bloedde haast dood
Van emotie

In alcohol en rode verf gedrenkt
Wist het de haast te fileren
Gelukkig maar

De prinses in geen wegen en velden te bekennen
Wierp zich voor de koets
In ijle weemoed

De prins heeft er niets van begrepen
Tast volledig in het duister
In zijn eigen sprookje


Desalniettemin (051016)

Des dat is
Al dat vele
Niet waar?
Te too much
Min minder

Min wordt rijp
Te krijgt veel
Niet toevallig
Al wat lah
Des toevallig

Desalniettemin ontkleed
Ontleed in stukken
In bevreemde lettergrepen
Met hoofdletters fier voorop

De sal zeker
Niet te volgen zijn
Min wordt plusiaal

Desal mag op vakantie
Niet Temin want die heeft straf
Temin baalt als een stekker
Stik jaloers is ie op Desal
Desalniettemin


Campagne (171016)

Ik voer campagne op de campagne
eigen volk eerst daarna de Amerikanen
dan het lager- en het hogerhuis
Het voor- en het achterhuis

Ik haal ze binnen stuk voor stuk
Met leugen en bedrog
Met schijn en valse schijn
Het houdt niet op

Bewijzen roep ik dan
Als ik niet deug
Test mijn testestestestoron
Zie ij wel ik lig en lieg en val

Alle pionnen ingezet
Het gevecht om dame en heer
De heer het mooist hij is de jager
De vrouw die ouwehoert

Schaakmat op de kokosmat
Ze is gevallen, over een paard
Het gelijk net niet gehaald
De heer komt toe de zegen

Hoog van de toren blazen ze allemaal
En de schrijver die bindt in
Hij heeft alles te verliezen
Have, haard, huis en baan

Het zal hem worst wezen.
Net zoals de Hema
In nog geen negentig jaar
Zal hij water bij de wijn doen

Hooguit bij Jip en Janneke
Want die blijven hem immer trouw
Zoals dat gaat bij kinderen
De waarheid van de dronkevrouw


De weg kwijt (211016)

Ze loopt
Niet meer zo hard
De weg kwijt
Waarheen

Waarvoor
Het huis is niet langer thuis
Op bezoek
In straten van weleer

Ze telt en telt
Hier ben ik nooit geweest
De stoep
hij voelt vreemd

En ook de tegels
Ze liggen anders
In visgraat
Op de klinkers

Waarheen?
Waarvoor?
Waarom?
Waarachtig?

Vreemd in heengaan
Daar lijdt de weg
Huilt tranen
Van verdriet

Nee ik draai niet meer om
Telkens dezelfde plaat
Telkens hetzelfde liedje
Het lijden van jonkvrouw Mieke

Verlost van aard


Toe (261016)

Ik dicht toe
Toedichten doe ik het liefst
Met hamers en spijkers
Of met een schietpistool

Woorden die hechten
Met nietmachien
Kit of ducktape
Zo lang ik maar niet hoef te sleutelen

Toe dicht nog eens
Dicht eens toe
Nietje hier en nietje daar
Hechten mag ook

Met naald en draad
Mondkap voor de lippen
Want niemand mag het horen
Laat staan zien of ruiken

Dat ik praat uit mijn nek
Dat dicht ik mezelf toe
Keys to my heart
My lips are sealed


Woordenoorlog (311016)

Bommen en granaten
Perziken en kokosnoten
Bloedsinaasappels en kikkererwten
Het is weer oorlog

Oorlog in mijn onderlijf en bovenlijf
Roerselen in den buik
En niemand die erop schiet
Mijn getroebleerde buik is moe

Mijn hoofd kan het ook niet helemaal meer volgen
Tolt rondjes op zijn atlas
Zelfs lange nek echoot een en al verbazing
Roept moord en brand over Drunense duinen

Wie nog te volgen in deze wondere wereld?
Het journaille en de media, of gewoon het proces
Woordenoorlog in rechtbank, hof, kamer en twitter
Het brallen houdt nimmer op

Woordenoorlog kan alleen maar stoppen
Ergens vooraan in het alfabet en vice versa
Gelezen van onder naar boven en vice versa
Van vice versa daarvan moeten we het hebben

In mateloze woordenoorlogen


Wie zoet is krijgt lekkers (091116)


Marsepein en chocola
Gouden letters en satijn
Een Latino, een vrouw en andersgeaarden

Op weg naar Spanje voor wie nog gelooft in sprookjes
Met rammelende honger en een roede heet geslagen
We zullen ze wel krijgen daar aan de borders

Desnoods bouwen we een muur
Houden daarmee mensen buiten én binnen
En een nog grotere toren, om alles te monitoren

Zo de waard is vertrouwt hij zij gastarbeiders
Ze lopen voor hem door het vuur
Ja zelfs onder de schenen en op spijkerbedden

Transcendente irritatie
Dat is wat hij bezorgd
En keelpijn van het schreeuwen en luisteren

Welterusten president


Blind ziend (151116)

Niets in het niets
Alles in het alles
Alles in niets
Niets in alles

Blind zien
Ziend blind
Varen ervaren
Ervaren laten varen

Wild is de wind
Wind in willen
Uitdagen en verlangen
Verlangend uitdagen

Waar een wil is
Worden wegen verkend
Heerlijk samen
De weg kwijtraken

Blind ziend
Ziend blind


Snoepgedicht (221116)

Taai
Taai taai
Dropvreter

Tum
Tum tum
Salmaniak

Noga
Noga noga
Hoestbombom

Schuim
Schuim schuim
Bekgetrek

Marsepein
Marsepein marsepein
Van Lies tot Enkel

Fondant
Fondant fondant
Tandgekars

Walnoot
Walnoot walnoot
Oeverplezier


Mijtermorfose (291116)

Knip de baard
Zwart zijn gezicht
Met grote vegen
Leg de mantel af

Wit zijn snoet
Plak een baard
Jurk aan
Mijter op

Wissel stuiver
Zing een lied
Ruil boek met roe
Staf met zak

Wie is nu de baas?
Wissel paard met truc
Houterig met lenig
Oud met jong

Staak wild geraas
In avondlicht van Zwarte Piet
Hoor de maan door de bomen
Klop zachtjes op het dak

Zoet, zout, zuur en bitter
Laat het allemaal smaken
Facebook, yammer en twitter
Piet loopt op de daken


Papierloze kamer (061216)

Prop hier
Prop daar
Plak zus
Plak zo
Pepernoten, pepernoten, mandarijn
De vloer vindt het niet fijn

Zooien die opruim
Ja, ook broodkruim
Van bank en staaf
Wie is hier nu braaf?
Zuigen kreng dat spul
Ik meen het, geen flauwekul

De zuiger loopt vol
Zonder Pieten geen lol
De boot is al vertrokken
En wij zitten met de papieren brokken
Sinds Sint
Zie ginds


Gedichten geschreven en gepubliceerd op Schrijversweb.nl onder alias Dichtman