14-05-2010

Wikiwijs (11/23)

Ja dit is mijn ding. Ben helemaal in to wikiwisdom. Wikipedia is voor mij een echte onderzoeksbijbel geworden. Gebruik het veelvuldig als eerste informatiebron voor zaken waar ik onbekend mee ben.

Wiki's zijn zeker toepasbaar binnen een bibliotheekomgeving. Zowel intern als extern. Daarmee bedoel ik dat wiki's zowel kunt inzetten voor je eigen werkomgeving als voor je klanten.

Er kleven ook nadelen aan wiki's. Zo vind ik het beheer lastig. Zodra je iedereen toegang geeft tot een wiki en ook toestemming om te publiceren kun je verzeilen in chaos. Het beheer van een wiki moet goed geregeld zijn. Goede afspraken vooraf en ook zorgen dat het regelmatig geschoond wordt.

Al te vaken blijft een wiki steken in een archieffunctie. Dat is jammer. Ook de kwaliteit van informatie laat soms te wensen over binnen een wiki. Een goede bronvermelding is daarom voor mij een voorwaarde voor een goede wiki.

Ik heb zelf al enkele bijdragen geleverd aan de Fontys Mediatheek Wiki.
Dat was leuk om te doen. Soms is het wel een gepuzzel om binnen de structuren van de wiki de pagina een goede en vindbare plek te geven. Gelukkig heb ik steun aan mijn collega's. Ben altijd erg dankbaar voor hun hulp.

O ja, voor de cursus 23dingen ook snel een wikipaginaatje gemaakt in pbworks.
Sommigen zullen hem wellicht herkennen van mijn Hyves.
Zie: Favoriete kunstenaars