23-10-2017

Bankgrieven

"Mag ik even de afstandsbediening vasthouden?"
"Hoezo, doet je stem het niet meer?"
"Nee, de TV pikt mijn geluid niet goed meer op."
"Dat kan toch niet. Probeer het nog eens, dan kijk ik even mee."
"Eén!"
"Verrek, hij doet het inderdaad niet. Zal ik eens roepen! ... één!"
"Hoe kan dat nou, bij jou doet ie het wel?"
"Misschien komt het omdat je verkouden bent. Misschien handig om vanavond opnieuw even jouw stem in te voeren. Kan nog wel even duren die verkoudheid, toch?"
"Ja, ho eens even, daar heb ik nu geen trek in hoor. Stel hem maar gewoon weer in op handmatige afstandsbediening."
"Dat gaan we niet doen Toos. Het is nieuw Dutch Design. We hebben niet voor niets ingeschreven op de pilot. Kom op zeg. Geef je nu al op?"
"Ach, jij met je domme Dutch Design. Ik wil gewoon Heel Holland Bakt zien. Niet Heel Holland Bakt Er Niets Van! Alsjeblieft!"
"Oké dan, jij je zin. Waar is de afstandsbediening gebleven?"
"Op het televisiemeubel."
"Daar ligt ie niet."
"Hoe kan dat nou, dat is toch de afgesproken plek, gisteren lag hij daar nog?"
"Ik sta niet op hoor."
"O ja, mister Luiwammes heeft weer eens geen trek!"
"Mister Luiwammes gebruikt gewoon zijn stem, mevrouw Toos Hopeloos!"
"Schiet nou toch op Koekenbakker. Ik wil hoe dan ook voor de zekerheid Heel Holland Bakt opnemen. Nu!"
"Koekenbakker, Koekenbakker? Wie is hier de Koekenbakker? Je kunt het toch terugkijken op Uitzending gemist, Doos!"
"Doos, Doos? Waar is die TV-doos gebleven! Ik flikker die televisie het raam uit, wat krijgen we nou?"
"Niet doen Toos, niet doen, nee ...! We hebben dat ding in bruikleen, remember. Met dank aan Winy Maas!"
"Winy Maas, Winy Maas, die idiote architect met zijn plooibare huizen, zijn barbapapahuizen? Die komt hier niet meer binnen!"
"Hoezo niet?"
"Nou, ik zal je vertellen waarom niet. Op de eerste plaats is die plooibare afstandsbediening nu dus kwijt. En het allerbelangrijkste, we kunnen nu al twee dagen niet normaal naar het toilet, omdat het toilet spoorloos is in ons plooibare huis. Het toilet reageert ook niet op mijn verkouden stem. Het toont zich niet. En ik ga niet weer naar de buren met ons gezeik. Geen denken aan!"
"Maar Tooske toch, het zijn allemaal opstart problemen. Wat ben je toch onplooibaar. We leven in tijden van verandering, snap je dat dan niet?"
"Verandering, verandering, onplooibaar? Ik wil best veranderen hoor en plooien ook? Van bank bijvoorbeeld. Ik ga wel op de bank bij de buren zitten. Die kijken in ieder geval Heel Holland Bakt. Doegggg!!!"
"Doegggg!!!"

Epiloog:
Gerard en Toos hebben veel grieven, bankgrieven. Graag houden ze die voor zichzelf. Toos heeft het er erg moeilijk mee. Gelukkig vindt ze zo nu en dan haar gerief bij de buren. Gerard slikt alles in. Zo is Gerard, een echt techneut. Als Toos weg is gooit Gerard zich meestal op bankzaken. Ook dat moet gebeuren.