30-08-2016

Stukjes waarheid

Voor sommige mensen is het leven een grote leugen. Zo die staat. Hoe durf ik? Wie ben ik om dat te poneren? Stellig nog wel. Een stelling die niet deugt. Niet gestaafd kan worden. Ik zou een onderzoek kunnen doen. Een streekproef kunnen houden. Ja, streekproef. U leest het goed. In sommige streken zou het namelijk meer voorkomen dan in andere. Levensleugens. Nee, ik lever u geen streek. Ook ik ben immers op zoek naar waarheidsbevinding. Ik heb een enorme hekel aan leugens. Zelfs aan leugentjes om bestwil.

Voor mij is het leven geen grote leugen. Integendeel. Mijn leven is een leven van grote waarheid. Kleine grote waarheid. Ik ben ook maar een mens. Maar ik heb ze wel moeten zoeken. Poeh, poeh. Dat kostte wel eventjes tijd. Meer dan vijftig jaar om precies te zijn. Het maakt het leven wel wat plezieriger. Dat wel. Stukjes waarheid vinden tussen alle leugens, in schijnwerelden die we onszelf voorhouden. Want laten we nu eens eerlijk zijn. Wat is echt? Wat is waar? In wiens beleving? Komop. Eerlijk zijn. We hebben toch allemaal onze eigen waarheid. Niet liegen! Voor de dag ermee. Zie om u heen en u denkt. Ik zie allemaal mensen die liegen. Alleen ik spreek de waarheid. Mijn eigen waarheid. In overtuiging.

Nee, ik wil u niet overtuigen van mijn gelijk, mijn waarheid. Ik zou niet durven. Niet volledig althans. Wel deels. Kleine stukjes waarheid wil ik u inpeperen. Ongezouten. Dat mag toch? Nee! Moet ik uw waarheid dan slikken misschien? Die deugt! Ja, u zegt het, maar ik geloof er niet zo in. Uit welk gat ik kom? Ik kom niet uit een gat, ik kom uit mijn moeder. Ja, moeder aarde. Dat is een ding dat zeker is. Zeker weten. U twijfelt eraan? Dan liegt u? U komt uit een grot, zegt u. Ja, dat kan. Vroeger leefden mensen in grotten. Wel zo veilig. Wat zegt u? U komt uit een erudiete grot? Die van Plato? Ja. Ken ik. Zo overschat. Die Plato.

Als ik al uit een grot kom dan kom ik uit de grot van Cave. Cave, nooit van gehoord? Nick Cave. Die kent u toch wel? Nee, ik nick u niet. Het is de waarheid. Mijn waarheid. Weet u namelijk. Ik geloof in muziek. Heeft verder niets te maken met waarheid. Wel met verlichting. Wat, gaat de lamp nu uit bij u? Dat is dan jammer. Dan ziet u niet het licht. Is ook best moeilijk hoor als u komt uit de grot van Plato. What you see is what you get. En what you get is what you see. Zo simpel is het. En daar moet u het mee doen. Nee, u krijgt geen stukje waarheid van mij. U kunt alles krijgen of niks. En ja het verlicht. Het verlicht de grote leugen.

Toelichting:
Geschreven naar aanleiding van een idee van Hella Kuipers
Zie ook: http://heldenreis.nl/schrijfveren
Schrijfveer: Stukjes waarheid (30-08-2016)