05-10-2016

Pecha Kucha Peelland in progress

Op dit moment ben ik druk bezig met het ontwerp van een Pecha Kucha voor de Pecha Kucha Peelland die plaats vindt op vrijdag 21 en zaterdag 22 oktober in een mooi kerkje te Asten 'In de Gloria'.

De Pecha Kucha Peelland bestaat uit 12 deelnemers die ieder 20 beelden tonen die 20 seconden stil blijven staan, op een groot screen, geprojecteerd naast de kansel in de kerk, vanwaar de deelnemers hun begeleidende verhaal en passie presenteren in zogenaamde prietpraat. Ik wil langs deze weg Henk Coolen uit Asten bedanken voor het mij op het spoor zetten van deze bijzondere presentatievorm. Hij schatte in dat dit wel iets voor mij kon zijn. Ik vermoed van wel, maar het moet uiteraard wel nog blijken. Gezonde onderbuikgevoelens en prettige spanning ondersteunen dit.

Onderwerp en titel waren zo gevonden. WYGIWYS(AH) oftewel What You Get Is What You See (And Hear). Een selectie van foto's volgde weldra. De tekst vormde zich al snel in het hoofd en nu is het tijd voor de verdere uitwerking. De punten op de welbekende i. De 'i treurend om een punt' van René Daniels had ik ook nog kunnen opnemen in mijn Pecha Kucha. Het had er prima in gepast. Een tipje van de sluier voor wat betreft de inhoud en het onderwerp. Mijn liefde en passie voor beeld en tekst in de meest brede zin van het woord gecombineerd in fascinerende associatie. De Pecha Kucha biedt voor mij de mogelijkheid om te laten zien waar mijn inspiratiebronnen vandaan komen. Enerzijds gevoed door enkele van Mien Favoriete Kunstenmakers. Anderzijds wat maggi van Mien.

Het viel niet mee om te selecteren uit de 344 die ik al op mijn favorietenlijstje heb staan. Het grappige is dat allen linken aan mijn passie. Beeld en tekst. Krijg ik van de ene favoriet op een willekeurig moment de tekst binnen gelepeld, vloeit vervolgens haast automatisch en associatief onmiddellijk het beeld (of meerdere beelden) op mijn netvlies van een andere favoriet. Heerlijk het spel der associatie. Uit het ene vloeit het andere voort. Het roept op en zet aan tot creatieve processen, frisse brain- en beeldenstorm, om meestal te eindigen in nieuwe tekst en beeld. Raakvlakken met surrealisme, pop-art, graffiti, fotografie, poëzie, woordkunstenaars ... Het kan zo gek niet gaan. Van humor naar contemplatie, van absurdisme tot ernst. Chaos om te lachen. Loslaten om te kunnen scheppen en groeien. Ik heb er zin in en ga snel verder.

De lokale media geeft al kond. Er resten nog slechts enkele plaatsen. Komt dat zien, komt dat zien. Met mij laten nog 11 andere Pecha Kucha kunstenaars hun passie zien. Voor mij en enkelen een debuut, voor anderen een herhaald concept. Sterk vanuit de regio. Polderkunst met de nodige gezelligheid, getuige de verhalen en beelden van de vijf voorgaande edities. Binnenkort ook een jeugd editie. Prietpraat op niveau. Komt dat zien.

Kaartjes zijn gratis maar worden sporadisch en beperkt vrijgegeven. Check de website van Pecha Kucha Peelland.
Klik hier voor een overzicht van de deelnemers, met links naar info over de deelnemers en afbeelding / titel van hun Pecha Kucha.

In de media:
SIRIS, de Stichting Informatieve Radio-omroep In Someren
Eventbrite
VVV De Peel